hypoglykemieKdy je potřeba si dávat pozor?

„Dávat si pozor" je pro diabetiky každodenní rutinou. Přesto se může stát, že dojde k nenadálým nebo novým událostem, které vedou k poklesu cukru. Pokud patříte k těm, kteří trpí hypoglykémiemi i bez patrné změny v režimu, promluvte si co nejdříve se svým lékařem. Není nutné rezignovat a na hypa si „prostě zvyknout" – odpovězte na několik otázek a zjistíte, zda už je čas toto téma s lékařem probrat.

Mezi nejčastější příčiny příliš nízké hladiny cukru u diabetiků patří nedostatečné množství sacharidů v jídle. K hypoglykémii může dojít, pokud má konkrétní jídlo z pohledu sacharidů nevhodné složení, jídlo je posunuto na pozdější čas nebo dokonce vynecháno a pokud zároveň nedojde k úpravě dávky léků (inzulinu a případně jiných antidiabetik). K rozkolísání cukrů dochází také při razantních redukčních dietách nebo při nadměrném příjmu alkoholu (pokud organismus přijímá alkohol, nestíhají játra vyrobit kvůli jeho odbourávání dostatečné množství glukózy). Důvodem může být i změna jídelníčku při cestování.

Další oblastí, na kterou je třeba dávat si pozor, je větší fyzická námaha bez zvýšení příjmu jídla nebo úpravy inzulinu a dalších antidiabetik. Hypo může přijít i kvůli tomu, že je intenzita pohybu vyšší, než máte ve zvyku. Pozor též na zrychlené vstřebávání inzulinu z místa vpichu – např. v případě aplikace inzulinu do nohy k němu může dojít, pokud bezprostředně po aplikaci následuje fyzická aktivita.

Hypoglykémií je diabetik ohrožen velmi často i při probíhajícím onemocnění, stačí viróza či průjem.

V neposlední řadě může být na vině neadekvátní dávka inzulinu či účinky některých léků.

Snažit se najít příčiny hypa a snížit tak jejich počet je důležité nejen kvůli nepříjemnému prožitku, který je s akutní hypo spojený, ale také kvůli dlouhodobým následkům. O těch se dozvíte více v části věnované následkům.

„I když mám cukrovku, odmítám se vzdát sportování. Po pořádném běhu nebo hodině v posilovně mám pocit sebeuspokojení a cítím se fajn. Tedy, ne vždy. Někdy totiž špatně odhadnu, jak rychle poběžím nebo kolik toho dám v posilovně. Místo skvělého pocitu je mi pak blbě, protože mám hypo."